Ankenævn for biler

Læs dette før du klager

Du kan kun klage til ankenævnet, hvis du forinden har klaget til bilforhandleren/værkstedet, og I ikke har kunnet finde en løsning på sagen.

Ankenævn for biler behandler forbrugerklager over køb og reparation af nye og brugte biler samt andre relaterede serviceydelser.

Ankenævnet behandler ikke klager over lovpligtige syn af biler. Er du utilfreds med afgørelsen fra en synshal, kan du klage til Færdselsstyrelsen; læs mere her


BETINGELSER FOR AT KLAGE

Ankenævn for biler kan kun behandle din klage, hvis følgende betingelser er opfyldt: 

  • Du har klaget til forhandleren/værkstedet, og I er ikke blevet enige. 
  • Du er en privatperson og ejer selv bilen (eller har en skriftlig fuldmagt fra ejeren til at gennemføre klagesagen).
  • Bilen er en person- eller varebil med en registreret totalvægt til og med 3.500 kg (vægten fremgår af registreringsattesten),
  • Bilen har kostet mere end 10.000 kr. – når du klager over køb af bil.
  • Reparationen/serviceydelsen har kostet mere end 1.500 kr., eller dit krav overstiger dette beløb – når du klager over reparation/serviceydelse.
  • Den bilforhandler eller reparatør, som du klager over, skal som udgangspunkt være beliggende her i landet.


SÅDAN KLAGER DU

Klagen indgives til ankenævnet via bilklage.dk. Opret klagen ved at klikke på "Indsend din klage her" og følg herefter vejledningen.

Det koster 400 kr. at klage til ankenævnet. Gebyret betales i forbindelse med klageoprettelsen, hvor du kan betale med Dankort, Visa, Mastercard og MobilePay. Gebyret kan også indbetales ved bankoverførsel. 

I forbindelse med klagens oprettelse vil du blive anmodet om at besvare bl.a. følgende spørgsmål: 

  • Hvad går klagen ud på? - Her skal du kort beskrive, hvad du er utilfreds med. 
  • Hvornår er der klaget til forhandleren/værkstedet første gang? - Her bedes du oplyse, hvornår du første gang meddelte virksomheden, at du er utilfreds.
  • Hvad er resultatet af din klage til forhandleren/værkstedet? - Her bedes du kort beskrive, hvordan virksomheden reagerede på din klage.
  • Hvilke krav/løsninger vil du foreslå? - Her bedes du oplyse, hvad du kræver, dvs. hvad du ønsker at opnå med klagen.

Det er også tilladt at vedhæfte supplerende redegørelser, hvis du vurderer, at dette er nødvendigt. Efter klagens oprettelse er det tillige muligt at indsende oplysninger. 

Allerede når du opretter klagen, bedes du vedhæfte bilens registreringsattest (kun del 1) samt slutseddel/købsaftale/faktura, som dokumenterer købet/reparationen. Husk i den forbindelse at slette eventuelle CPR-numre.

Det letter sagsbehandlingen, hvis samme bilag kun vedhæftes én gang. 

Det er ikke muligt at uploade lyd- og videofiler, og ankenævnet modtager ikke USB-nøgler med sådanne optagelser.   

Selvom systemet udsender notifikationer til sagsparterne, når der er nyt i de enkelte sager, er sagsparterne under alle omstændigheder altid forpligtede til selv at følge egne sager i klagesystemet. På grund af den enkelte sagsparts egne sikkerhedsindstillinger kan det nemlig ikke garanteres, at alle notifikationer altid modtages af den enkelte sagspart. Notifikationerne sendes fra noreply@bilklage.dk og kan ikke besvares.

Klager skal som udgangspunkt indgives på dansk, og sagsbehandlingen foregår ligeledes på dansk. Den endelige afgørelse er på dansk.


DINE RETTIGHEDER SOM FORBRUGER

Du kan læse om dine rettigheder som forbruger på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside forbrug.dk. Her på hjemmesiden bilklage.dk finder du endvidere en lang række udvalgte afgørelser fra ankenævnet. 


MANGLER DU OPLYSNINGER?

Send en mail til sekretariat@bilklage.dk eller ring til os på telefon 32 71 29 29.

 

Indsend din klage her

Det koster 400 kr., som betales i forbindelse med klageoprettelsen.