Ankenævn for biler behandler forbrugerklager vedrørende køb og reparation af biler.
Formålet med klagebehandlingen er primært at finde en forligsmæssig løsning. Kun i de tilfælde, hvor dette ikke er muligt, bliver sagen behandlet og afgjort af ankenævnet.
Ankenævnet består af en nævnsformand, der er dommer, samt et ligeligt antal repræsentanter for forbruger- og erhvervsinteresser.
Ankenævn for bilers vedtægter er godkendt af Erhvervsministeren.
Ministergodkendelsen sikrer, at vedtægterne indeholder bestemmelser om nævnets sammensætning og sagsbehandling, der er betryggende for såvel forbrugerne som de erhvervsdrivende. Ankenævn for biler opfylder dermed kvalitetskravene med hensyn til neutralitet, gennemsigtighed, effektivitet og tilgængelighed.
Læs dette før du klager
Du kan kun klage til ankenævnet, hvis du forinden har klaget til bilforhandleren/værkstedet, og I ikke har kunnet finde en løsning på sagen…