Pressekontakten for Ankenævn for biler varetages af FDMs presseafdeling. Pressen kan skrive til presse@fdm.dk eller ringe på tlf. 45 27 09 67.
Henvendelser vedrørende de enkelte organisationer bag Ankenævn for biler kan rettes direkte til de pågældende organisationer. Find kontaktoplysninger ved at klikke på organisationernes logoer nederst på siden.
Presseomtale
Ankenævn for biler omtales løbende i diverse nyhedsmedier. Uddrag af enkelte artikler gengives nedenfor:
Stigning i antallet af utilfredse bilejere. Ankenævn for biler så dagens lys i 2012. Sidste år modtog ankenævnet 639 klager fra utilfredse bilejere, hvilket kun overgås af rekordåret 2019. (Jyllands-Posten,15. april 2024)
Laveste antal bilklager nogensinde. I 2021 er der modtaget det laveste antal klager siden ankenævnets etablering i 2012. Samtidig har flere kunder end virksomheder fået medhold. (Motor-magasinet, 8. april 2022)
Klare aftaler hos forhandleren er vigtigere end nogensinde. Nye teknologier, lige fra elektroniske skilteaflæsere til elbiler og plug-in hybridbiler, stiller større krav til bilkøbere og -sælgere og kan give større grobund for uenighed, hvis der ikke er klare linjer om forventningerne. (Ekstra-Bladet, 25. april 2020)
Sådan undgår du problemer hos forhandleren. Mange stridigheder om reparation eller køb af bil opstår, når forventningerne ikke er afstemt fra begyndelsen. Det kan dog undgås, hvis man gør sit forarbejde. (Ekstra-Bladet, 8. juni 2019)
Årsrapport med masser af advarsler. Antallet af klagesager i 2018 var det samme som året forinden, men Ankenævn for biler ser flere typer af tvister, der går igen. Mange klager ender med at falde ud til forbrugerens fordel, fremgår det af bilankenævnets nye årsrapport. (Motor-magasinet, 5. april 2019)
Se om forhandleren er på den sorte liste. Langt de fleste bilhandler går godt. Men at der er undtagelser, viser det såkaldte udhængsskab over virksomheder, der er dømt og ikke har efterlevet afgørelsen i Ankenævn for biler inden for de seneste 12 måneder. FDM fraråder at handle med alle virksomheder på listen. (MOTOR, 7/2018)
Sagsbehandlingstiden i Ankenævn for biler er blevet nedbragt, selvom antallet af klagesager steg med ni procent i 2017. (Motor-magasinet, 1. juni 2018)
Brugtbilsalg giver få tvister. Mindre end én ud af 1000 solgte biler ender i Ankenævn for biler. (Motor-magasinet, 20. april 2018)
Undgå branchens brodne kar. Fire ud af ti får medhold i deres klage [til Ankenævn for biler, red.], men selvom de "vinder", er det ikke sikkert, forhandleren vil rette sig efter afgørelsen. De forhandlere står på en liste - et såkaldt udhængsskab - og FDM opfordrer til, at man kigger på listen, inden man køber bil eller bestiller en reparation. Over 80 % af de virksomheder, der optræder i udhængsskabet, er ikke medlem af de brancheorganisationer, som står bag Ankenævn for biler. Se listen på www.bilklage.dk/udhaengsskab. (MOTOR, 9/2016)
Samtale forebygger bilstridigheder. Mange reparationstvister handler om teknik. Men en del stridigheder opstår ved uklarhed om, hvad der skal laves ved bilen. Så få en klar aftale. (Jyllands-Posten, 28. maj 2016)
Ankenævn er en retsinstans. Ankenævn for biler fik i 2015 580 klager, hvoraf størsteparten blev efterlevet uden at inddrage domstolene. (Motor-magasinet, 20. maj 2016)
Lav en klar aftale med værkstedet. Mange stridigheder mellem værksteder og kunder opstår ved uklarhed om, hvad der skal laves ved bilen, så husk at få en klar aftale. (Ekstra-Bladet, 24. april 2016)
Forskellen på garanti og reklamationsret. Både forhandlere, kunder og presse har svært ved at hitte rede i forskellen mellem garanti og reklamationsret. I artiklen redegøres der nærmere herfor. (Motor-magasinet, 8. januar 2016)
Undgå farlige forhandlere. Køber du hos en bilforhandler, kan du undgå mange problemer ved at lade være med at købe hos dem, der gang på gang snyder deres kunder, og som ikke overholder købeloven, eller hvad de lover - heller ikke selv om de bliver dømt i Ankenævn for biler. (Ekstra-Bladet, 30. maj 2015)
Klag hvis du bliver snydt. Det er en god idé at klage til branchens ankenævn, hvis du har mistanke om uhæderlig regning. (Ekstra-Bladet, 11. maj 2015)
Dårlige bilværksteder bliver hængt ud på nettet. Når vrede bilister får ret i deres klagesag, risikerer virksomhederne at blive hængt ud i et år. (Frederiksborg Amts Avis, 24. januar 2015)
Lang behandlingstid på bilklager. Men nu sætter Ankenævn for biler dobbelt bemanding på sagsbehandlingen for at komme til bunds i bunkerne. (Ekstra-Bladet, 7. september 2014)
Mundtlige aftaler giver problemer med værkstedsregninger. Flere søger hjælp til at løse stridigheder om værkstedsregninger, siger FDM. Autoværkstedernes brancheorganisation CAD ser dog ingen problemer på området. (Jyllands-Posten, 27. august 2014)
Ankenævn for biler har valgt at stramme sin rykkerpolitik over for dårlige betalere. Ankenævnet sender derfor nu inkassovarsler ud til værksteder og forhandlere, der ikke har betalt sagsomkostninger og/eller udgifter til indhentelse af sagkyndigerklæring.
(Motor-magasinet, 5. maj 2014)